ساعت

بایگانی
آخرین مطالب
پیوندها
  • ۰
  • ۰

ساعت هماهنگ جهانی گرینویچ

اولین مفهومی که از گرینویچ همه برداشت می کنند، ساعت هماهنگ جهانی است. البته قبل از آن که به سراغ ساعت گرینویچ برسیم؛ باید این نکته را بدانید که مفهوم گرینویچ ممکن است به یکی از مفاهیم مختلفی که تحت نام گرینویچ معروف و شناخته شده هستند نیز، اشاره می کند. مثلا در شهر نیویورک به دهکده ی گرینویچ که محله ‌ای در منهتن و یا گرینویچ پارک اشاره می نماید. بیایید تا به اصل بحث این پاراگراف یعنی، توضیح ساعت گرینویچ بپردازیم. این ساعت هماهنگ جهانی را اکثرا با نام GMT که مخفف Greenwich Mean Time است نیز می گویند. حال فکر می کنید که این ساعت برای چه تبدیل به ساعت جهانی شده است؟

دلیل این کار این است که این ساعت در رصد خانه ی سلطنتی گرینویچ و بر اساس موقعیت خورشید تنظیم می‌ شود. از بُعد و زاویه ای دیگر، گرینویچ تقریباً زمانی معادل ساعت هماهنگ جهانی که به آن UTC نیز می گویند، می باشد.

البته تفاوت GMT و UTC این است که عمدتاً توسط مراکز وابسته به انگلیس همچون شبکه ی خبری بی ‌بی ‌سی، نیروی دریایی سلطنتی و برخی از کشورهای عربی نیز مورد استفاده قرار می ‌گیرد و در واقع مبداهای دیگر جهانی را در بر می گیرد.

البته کشورهایی دیگری در جهان همچون کشور استرالیا، آفریقای جنوبی، هند و پاکستان نیز از این ساعت استاندارد نیز استفاده می‌ نمایند. به هر حال شاید برایتان جالب باشد تا بدانید که در انگلیس ساعت گرینویچ فقط در طول فصل زمستان مورد استفاده قرار می‌ گیرد و با تغییر فصل به فصل تابستان از ساعت تابستانی انگلیس یا ساعت BST که مخفف عبارت British Summer Time یا همان ساعت تابستانی بریتانیا است، مورد استفاده قرار می گیرد.

از همه ی این ها که بگذریم، بیایید تا بررسی کنیم که اصلا چگونه مبدا گرینویچ به وجود آمد. همه چیز از این جا شروع شد که؛ در قرن ۱۹ میلادی، داشتن مبدا و ساعتی خاص اصلا باب نبود و هر کس از روی دلخواهش زمان را نگه می داشت. البته معمولا در میدان معروف و مرکزی هر شهری ساعت بزرگی نصب شده بود که نمایش دهنده ی ساعت رسمی آن جا می‌ بود. در این بین عده ‌ای نیز با حرکت هفتگی به نقاط مختلف و تنظیم ساعت مردم آن جا شروع به راه‌ اندازی کسب و کارهایی برای خود کرده بودند.

پس از گذشت مدت زمانی، دیگر با گسترش ارتباطات و همچنین امکان سفر انسان به مناطق دور دست برای انسان ها، خصوصاً در از سال ۱۸۴۰ به بعد که صنعت راه آهن در جهان شروع به توسعه کرد، این مشکل شکلی بسیار جدی به خود گرفت. زیرا به عنوان مثال وقت هر قطار بر اساس ساعت محلی یک شهر تنظیم می‌ شد که با شهر دیگر متفاوت بود.

در همان زمان، انگلیسی‌ ها تصمیم گرفتند که شرکت ‌های راه آهن و لوکوموتیوهای خود را در ساعت ‌های خاص خود را به شکل مداوم با ساعت لندن هماهنگ نموده تا این مشکل برطرف شود و از آن زمان به بعد بود که این روش تا ۷ سال بعد از آن اجرا می‌ شد. پس از آن، در سال ۱۸۴۷ میلادی شرکت ‌های سراسری راه آهن موظف به هماهنگ کردن ساعت ‌های خود با گرینویچ به جای لندن شدند.

این امر تا پایان سال ۱۸۴۸ در تمام شرکت ‌های راه آهن انگلیس عملی شد. ۵ سال بعد نیز دیگر شرکت‌ های انگلیسی هم این کار را انجام دادند. به دنبال تغییرات ساعت در انگلیسی، در پی آن نیز آمریکایی‌ ها نیز در فکر استفاده از گرینویچ به عنوان یک ساعت رسمی افتادند.

این تصمیم در ظهر روز ۱۸ نوامبر و با فرستادن هم‌ زمان سیگنال ساعت از طریق تلگراف به شهرهای بزرگ آمریکا عملی شد. تا پیش از این بیش از ۳۰۰ ساعت محلی مختلف در آمریکا وجود داشت. در نهایت، در کنفرانس بین‌ المللی که در این خصوص در شهر واشینگتن برگزار شد، سران ۲۵ کشور دنیا تصمیم گرفتند که گرینویچ را به عنوان ساعت استاندارد جهانی قبول کنند.

البته عمده دلیل این که چرا مفهوم گرینویچ انتخاب شد این بود که آمریکا پیش تر شروع به استفاده از این استاندارد در ایالت ‌های خود کرده بود و امکان تغییر همه آن ‌ها را مجددا نداشت. این تفاوت ساعت بین ساعت محلی و ساعت گرینویچ به این صورت است که، ابتدا باید که نقشه با خطوط طول و عرض جغرافیایی است. ابتدا باید محل خود را بر روی نقشه پیدا کرده و بعد خط ما بین خود و خط نصف النهار مبداء را بشمارید تا فاصله ی خود را با مبدا شما پیدا می‌ شود.

با این حال باید دقت گفت که که شما از گرینویچ جلوتر هستید یا عقب ‌تر. برای این کار توجه کنید که موقعیت شما در غرب خط نصف النهار است یا شرق. اگر در غرب بودید یعنی ساعت شما از گرینویچ عقب تراست. پس در کنار ساعت یک منفی اضافه کنید.

اگر در شرق بودید یعنی این که ساعت شما جلوتر از گرینویچ است پس یک مثبت اضافه کنید. البته امروزه همه ی ساعت ها دیجیتالی و گوشی های هوشمند تلفن همراه، به صورت پیش فرض بر روی سیستم خود ساعت گرینویچ را دارند و شما می توانید استفاده نمایید.

 

  • ۹۸/۰۷/۰۱
  • ابوالفضل پارسانیا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی